Over mij


Wat leuk dat je hier bent! Graag vertel ik iets meer over mezelf, Als kind was ik altijd al bezig met zorgen en verbinden. Moederen over mijn poppenkinderen, schooltje spelen met vriendjes en vriendinnetjes in de buurt. 


Na enkele jaren in het basisonderwijs te hebben gewerkt met jonge kinderen, deed ik de SPH omdat ik meer verdieping zocht. Handvatten om de kinderen die tegen uitdagingen aanlopen in het reguliere onderwijs te ondersteunen. Er was een overvloed aan leerkrachten en in 2008 ging ik totaal ander werk doen.

Nu moeder ik over mijn eigen 3 zoons en speel ik nog steeds een beetje 'juffie', als ik ze help met schoolwerk. Tijdens het thuisonderwijs in de corona-periode, zag ik veel van de ontwikkeling van mijn kinderen.
Al snel werden er uitdagingen zichtbaar die zij hadden met leren en die ik voorheen tegenkwam bij kinderen aan wie ik lesgaf. 

Zelf heb ik mijn schooltijd niet als prettig ervaren. Het was veel en werd op een verkeerde manier gebracht. Braaf deed ik mee, maar ik was vaak ziek en fijn vond ik het er niet. Daarin sta ik niet alleen. Het reguliere onderwijs past steeds minder kinderen. Ze 'verdwijnen' in klassen van 30-35 kinderen, wisselende leerkrachten, een overvloed aan herhaling, toetsen en dwang. Dwang in oninteressante, saaie lesstof en verplichte deelname aan lessen, waarbij kinderen elkaar moeten aanraken, die dat helemaal niet veilig vinden. Met diverse problemen tot gevolg. 

Ik werkte jaren als leerkracht in het primair onderwijs. Prachtig en interessant werk! Toch voelde het alsof ik aan de verkeerde kant stond. Ik wilde kinderen concreet helpen en dat kon ik in die rol niet. Kinderen bij wie de reguliere onderwijsmethodiek geen aansluiting vindt, die uitvallen. Deze kinderen zijn veelal visueel en kinetisch (voelend) ingesteld. 

Tot ik zelf moeder werd. Twee van onze drie kinderen leren anders, dan de 'bedoeling' is. Niet minder, gewoon anders. Onze jongens zijn (hoog)voelend en visueel. Tijdens mijn zoektocht met hen, kwam ik er achter dat zij goed leerden met visuele ondersteuning(en), of gekoppeld aan een gevoel. Ik maak(te) altijd al veel van mijn ondersteunend materiaal zelf. Op het moment dat ik hiermee worstelde, kwam de Kernvisie methode (2020) op mijn pad en al snel ook de LEREN_LEREN methode. Zo veel herkenning en tegelijk bevestiging dat Anders Leren & Denken niet alleen aanwezig is, maar tegelijk erfelijk bepaald! De boeken las ik in één adem uit; 'dit gaat over mijn kinderen', dacht ik en over die kinderen die vastlopen in het reguliere onderwijssysteem. De opleiding tot Kernvisiecoach gaf mij al veel handvatten. Ieder kind leert op zijn/haar eigen manier en dat is helemaal goed! Aansluitend deed ik ook de opleiding tot Leren-leren trainer, omdat ik nog wat concrete invulling miste. 

Het gaat niet om wat ik te bieden heb. Wat heeft het kind zelf nodig, vanuit zijn/haar intrinsieke motivatie. Ik ontdekte dat Leren-leren ook betekent, op hún moment, als zij daar aan toe zijn. Wij vragen, zeker op school, al vaardigheden die kinderen nog tot hun 23e verkrijgen. Dan is het brein volledig ontwikkeld. Tot die tijd maken ze nog veel gebruik van onze frontale kwabben. Lang dacht ik dat leren enkel in het brein gebeurde en niets is minder waar. We leren met heel ons lijf en al onze zintuigen. Zo ontwikkelt ons brein. Wanneer een kind, ondanks eigen pogingen en hulp, dan niet tot schrijven komt, dan is de 'gripper' niet de oplossing. Wat is er aan de hand, dat het schrijven niet lukt? Wat maakt dat een kind (nog) niet tot lezen komt? Welke verbindingen in het lijf en het brein moeten nog worden aangelegd en verder ontwikkeld? 

Kinderen leren en groeien als zij zelf 'aan' staan, met het leven als hun grootste leraar. Hun belangrijkste tool is nieuwsgierigheid, om te onderzoeken en te vinden. Als het kind ervoor open staat, kan ik hulp bieden. Ik werk daarom vooral kindgericht. Een klik hebben is zeer waardevol en we doen veel met spel en bewegen! 

Liefs,

Rolinka
Onderwijs- en veranderkundige

Lieve
Woorden

Wie is Rolinka Struik?

"Jaloersmakend creatief, inspirerend, lief, eigenwijs, attend en oprecht."

— Chantal S.



"Rolinka is betrokken, denkt buiten de gebaande paden en super creatief"

— Daniëlle M.

Na mijn pedagogische opleidingen heb ik de volgende trainingen gevolgd:


Kernvisie Coach (gecertificeerd trainer)
Taalcoach pro PO
(gecertificeerd coach)

Reflexintegratie (RMTi) (gecertificeerd)


Het niet-weten samen met de verbeeldingskracht leidt tot nieuw weten. Nieuw weten is datgene wat de wereld verder brengt. Herhaling van het bestaande weten houdt je gevangenen in de oude wereld.
-
Sjef Drummen, Agora onderwijs


Opleidingen


Pabo 2000 (gecertificeerd)
Post-HBO kinderpsychologie 2005 (gecertificeerd)
SPH   2007 (gecertificeerd)


Certificeringen/Licentie


Onderzoeker
Wereldspel van Nel Ojeman

Eigenwijs Leren