Laat taal geen raadspel zijn.
"Spelling en lezen zijn stom!", .. Te vaak heeft je kind ervaren dat het niet lukt. Door te zeggen dat het 'stom' is, ontslaat je kind zichzelf van deze nare verplichtingen.
Jij ziet dat je kind worstelt met spelling op school. Hoeveel jullie ook oefenen, er is geen vooruitgang zichtbaar. Je kind heeft de moed opgegeven (en jij misschien ook wel).
Oefenen is belangrijk, maar enkel als het resultaat heeft. Dat geeft motivatie om door te gaan!
Natuurlijk draag je als ouder graag bij en dat kan!
Zelf basisschoolleerkracht, dus dit zou ik toch moeten kunnen!
Onze oudste en jongste liepen in groep 4 vast met lezen en spelling. Beiden hebben ze het pad van de dyslexie bewandeld. Oefenen, oefenen, oefenen, .... Wat verontrustend was is dat ze niet vooruitgingen, ondanks de ondersteuning thuis en eventuele hulp in de klas. De frustratie steeg en ook hun zelfbeeld kreeg een flinke opdonder. Niets 'leek te helpen', wat nu nog proberen? Het moest anders, dat wist ik wel, maar hoe? Daar begon mijn zoektocht.
Dat ons taalonderwijs vooral auditief is, bleek één van de knelpunten. "Luister goed, wat hoor je?', maar er zit een wezenlijk verschil tussen letters en klanken. Kijk maar naar 'curry' en 'nauwkeurig'. Ik hoor 'kuh' en 'uh'. Toch worden ze heel anders geschreven (visueel). Een tweede knelpunt is dat er op scholen klanknamen worden gegeven aan letters. De 'd' noemen ze 'duh', het kind leest 'paarde(n)' in plaats van paard. Zinnen lezen wordt daardoor bemoeilijkt: 'Het paard staat in de wei', wordt: "Het paarde, .... de paarden staan in de wei". Het kind past de zin aan, of laat woorden weg. Een ander knelpunt is dat in het taalonderwijs geen aandacht is voor de opbouw en de structuur van woorden. Mijn inziens is dat juist fundamenteel.
TaalKanjer
Taalvaardig is gebaseerd op de TaalKanjer methode van Margit en Jorien. Een methode die zich inmiddels heeft bewezen! Bij hen volgde ik de opleiding om de methodiek eigen te maken. Een methode die start bij het alfabet, waar spellen (wat ik zie) gebeurt met de alfabetnaam, er bij hakken-plakken van woorden als j-a-s, gesproken wordt over: 'wat ik hoor'? Woorden laten naleggen met blokjes, waardoor de opbouw duidelijk wordt, als ook: klinkers, medeklinkers en klinkercombinaties (eu-oe-ei).
Het geeft kinderen grip op taal. Weten wat je doet, geeft vertrouwen. Laat taal geen raadspel zijn!
Werk met mij!
Helaas is 'oefenen' in veel gevallen verbonden aan een naar gevoel, het is 'stom', het kind voelt zich 'dom': dit ga ik toch nooit kunnen...
Wat was er gebeurt als je niet was blijven oefenen, toen je leerde lopen, fietsen, zwemmen, als je het had opgegeven?
We oefenen allemaal op onze eigen dingen! Een topsporter bereikt niet de top, als hij opgeeft. Voor deze aanpak geldt ook dat oefenen belangrijk is, zo wordt het een automatisme. Als ouder doe je dat samen met je kind, ongeveer 15 minuten, 5x per week.
Een fijne en leuke instap! Een goed letterbeeld is onmisbaar om goed te leren lezen en schrijven. Het vormt tevens de basis voor de vervolgstappen.
Het alfabet is de logische 1e stap.
Iedereen kan spellen met woorden die passen bij zijn eigen niveau. Een kind leert zo spiekbriefjes maken in het hoofd.
Leren met spelletjes is nog leuker en gaat op 't tempo van je kind
Waarom gebruik je in 'slaap' 2x de a en in 'slapen' maar 1? Waarom klinkt de o in sok anders dan in zo? Je kind leert 't antwoord op deze vragen in Het Geheim van de Klinker, vanuit de Taalkanjer-methode. Een geheim dat eigenlijk geen geheim is en wat iedereen hoort te weten.
Een kennismaking is geheel vrijblijvend!
© 2022 Alle tekst en beeldmateriaal op deze website zijn eigendom van Rolinka Struik en mogen nooit en nergens worden gebruikt zonder mijn toestemming.